Belang eerste indruk website

Een website testen is niet alleen kijken of het functioneel voldoet. Dat wil zeggen: het doet wat we bedacht hebben. Het is de bedoeling om informatie te laten zien, en de website toont informatie. Het is de bedoeling dat er een offerte gevraagd kan worden en het is mogelijk voor een bezoeker om dat te doen. Maar is dat genoeg? Soms wel en soms niet. Wie zal het zeggen? De praktijk wijst uit dat bezoekers al snel een mening vormen over de website en op basis van die mening het vertrouwen krijgen of ze wel of geen gebruik gaan maken van de aangeboden dienst of product. Het blijft een kwestie van gunnen en niet van winnen.

Een website wint aan vertrouwen door rekening te houden met de beleving van een bezoeker. Een bezoeker is een aspirant koper, dus daar zou de aandacht naar uit gaan. Natuurlijk dient het product ook een goede prijs-kwaliteit verhouding te hebben, maar van een bezoeker een koper maken is de eerste stap. De wetenschap heeft daar wel beelden bij hoe dat zou moeten, maar een eenduidige succesformule bestaat er niet. Wel is duidelijk – kijk maar bij jezelf na – dat een aantal aspecten van belang zijn. Samengevat dient een website een zekere volledigheid aan mogelijkheden te bieden. En met volledigheid wordt hier niet het assortiment bedoeld, maar de basismogelijkheden van elke website. Wat ik vaak zie is dat het bedrijf of persoon achter de website in meer of mindere mate verscholen zit. Soms zie ik niet meer dan een mailadres die ik mag kopiëren naar mijn eigen mail programma. Vele meldingen en verwijzingen naar alles successen, zonder een referentie of testimonial wekt bij mij meer argwaan dan vertrouwen. Hetzelfde gevoel wat je krijgt bij een infomercial. Het ziet er goed uit, maar gaat het ook werken? Op TV wordt gebruik gemaakt van het gevoel dat je weinig tijd hebt om te beslissen. Elke dag weer. Ik zal bekennen dat ik er ook wel eens ingetrapt ben. En van de geld terug garantie heb ik geen gebruik gemaakt. En daarom geven ze die garantie zo makkelijk, denk ik dan.

Op het web werkt het gedeeltelijk anders. Banners willen me vaak doen beloven dat ik erg slim ben, of een prijs gewonnen hebt. In het ene geval dat ik daar op druk – bv voor deze blog – merkt me meteen iets op. De website bevat veel toeters en bellen, maar weinig werkelijke informatie. En om de prijs te winnen (of iets anders), moet ik ook veel niet relevante informatie opgeven, zoals mijn inkomen, of ik net een auto gekocht heb of dat ik een lening wil. Dat laatste is wel weer slim. Mensen zoeken geld en daar past lenen ook bij. Echt dom is het allemaal niet.

Maar voor de meeste instellingen die een website willen gelden andere voornemens. Promotie, reklame, verkoop en klantcontact zijn vaak de eerste zaken waarbij aan gedacht wordt. Grote bedrijven en ook de grotere kleine bedrijven geven veel geld uit aan de adviezen, ontwerpen en uitwerking van hun website. Maar de vraag waaraan een website moet voldoen wordt vaak overgelaten aan de deskundigen. En die hebben in veel van de gevallen een sterk technische of functionele insteek.

De meeste en eerste winst kan gehaald worden door rekening te houden met een paar uitgangspunten voor het ontwikkelen en cultiveren van een website.

  1. Een website die een zo volledig mogelijke ervaring biedt, zorgt voor bezoekers die blijven hangen;
  2. Bezoekers die vertrouwen krijgen tijdens het bezoek, maken sneller en vaker gebruik van de aangeboden diensten en producten;
  3. Vertrouwen van een bezoeker groeit als de website een openheid en duidelijkheid uitstraalt;
  4. Websites die lastig zijn qua navigatie, langzaam zijn of onnodige zaken bevatten laten bezoekers afhaken.

Dit zijn een aantal punten die van belang zijn. Hierover zal weinig verschil van mening zijn. Uiteraard zijn zaken rond functionaliteit en een correcte werking ook van belang, om meteen een veel gehoord argument te noemen. Maar zonder rekening te houden met de hierboven genoemde punten, komt de bezoeker niet toe aan het belangrijkste doel van de website. En wat dat doel dan is, maakt dan niet meer uit.

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.