Jaarverslag 2018

Spinam is een klein bedrijf dat gestart is in 2013 als ICT adviesbureau. Inmiddels heeft Spinam zich ontwikkeld tot een bedrijf dat haar klanten binnen en buiten het onderwijs ondersteunt met educatieve producten. Onder Spinam Media zijn inmiddels negentien publicaties uitgebracht, waarvan vijf in 2018. Spinam Media is een duidelijke groeimarkt voor Spinam. Onder de vlag van Spinam Academy begeleiden we steeds meer mensen naar meer ervaring en werk.

In 2018 heeft Spinam zich verder geconsolideerd tot een stabiele MKB onderneming met acht vast medewerkers (m/v), waarvan de meeste flexibel en parttime werken voor Spinam. Dat is minder dan in 2017, maar het werk wordt geconcentreerd bij deze medewerkers. Onze planning loopt inmiddels al door tot ver in 2020. Spinam investeert veel in de opleiding van medewerkers, waaronder een volledige HBO opleiding. Dat zien we toch als een topper! Nieuw en oud talent krijgt, als het kan, een kans bij Spinam om te groeien.

Naast de onderwijsproducten, waarvan het docentschap een hele grote is, zien we ook een groei in het websitebeheer en onze uitgeverij. Veel van onze groei komt gelukkig van externe klanten. Autonome groei blijft met deze drukte een beetje achter. We werken wel steeds meer samen met scholen en andere non-profit instellingen en dat versterkt onze solide basis. We zijn als Spinam over het geheel gezien zeer tevreden met de resultaten.

Het aanbieden van stageplaatsen is een vast gegeven binnen Spinam. We bieden meerdere stageplaatsen aan op het gebied van administratief medewerker, applicatieontwikkeling en sinds dit jaar ook een stageplaats voor marketing en communicatie. Dit is een mooie stageplaats omdat Spinam in 2018 en 2019 meer gaat inzetten op autonome groei. Als je nog een stageplaats zoekt, grijp je kans!

Het werkaanbod is in 2018 stabiel gebleven. De geresulteerde omzet groeit daardoor minder hard door de investeringen die we doen in materiaal, maar vooral in ons personeel. De winstmarge volgt de omzet braaf. De interne investeringen en ontwikkelingen krijgen nu meer ruimte en zo hoort het.

In 2019 zal Spinam zich richten op het innovatief en duurzaam versterken van de gehele onderwijsketen. Dit wordt aangevuld met maatwerk dienstverlening in de ICT, zoals software en websites.

Samenvattend heeft Spinam een prima 2018 gehad en ziet 2019 er minstens zo goed uit. We zijn er klaar voor.